CAP/museum Schone Kunsten van Bergen

Door middel van tijdelijke tentoonstellingen toont het Museum voor Schone Kunsten van Bergen de ongelooflijke rijkdom van de collecties van de stad, die bijna 15.000 kunstwerken omvat.

Het verkent regionale kunstenaars en stromingen (bijv. L'École de Mons. Twee eeuwen artistiek leven (2019), Anto-Carte. De terre et de ciel (2021)) en biedt kwalitatief hoogstaande tentoonstellingen van internationale kunstenaars (bijv. Vincent van Gogh (2015), Niki de Saint-Phalle (2018), Roy Lichtenstein (2020), Fernando Botero (2021), Joan Miró (2022) en de uitzonderlijke tentoonstelling gewijd aan Auguste Rodin ter gelegenheid van de opening van het CAP (2024)).

Vandaag slaat het Museum voor Schone Kunsten van Bergen een nieuwe richting in en bevestigt het zijn essentiële rol binnen de stad. Met de “Poirier Beurré”-tuin en het Collectiehuis bevrijdt het museum zich van zijn vier muren door zich open te stellen voor de stad met zijn historische, stedenbouwkundige, herdenkings- en maatschappelijke uitdagingen.
Het evenementenprogramma vormt een sterke link met de collecties van de stad Bergen en zet ons erfgoed en onze geschiedenis in de kijker.

Nota: In 2024 wordt in het centrum van Bergen een gloednieuw museumcomplex geopend: het CAP. Het acroniem “CAP”, voor Cultuur, Kunst en Erfgoed, symboliseert de fundamentele waarden van dit gloednieuwe museumcomplex in het historische hart van de stad Bergen, dat bezoekers een unieke ervaring wil bieden waarbij kunst, natuur en erfgoed worden gekoppeld om onze relatie met de samenleving in vraag te stellen en opnieuw uit te vinden.
Het CAP bestaat uit drie entiteiten: het Museum voor Schone Kunsten (het vroegere BAM), het Collectiehuis en "Poirier Beurré"-tuin (vrij toegankelijk vanaf de Nieuwstraat).

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

di - zo: 10:00 - 18:00

Gesloten: maandag, 25/12, 26/12, 01/01, 02/01, 07/12/2018, 07/06/2019

Rue Neuve 8
7000 Bergen
polemuseal@ville.mons.be

Faciliteiten

• Shop

NMBS Bergen

Tentoonstellingen in dit museum

Er zijn momenteel geen tentoonstellingen in dit museum.