Joel Fischer, 'Roger Matthys/Joel Fischer', 1977
© © Mirjam Devriendt

Private Passion X Public Duty. Hoet & Matthys-Colle: Through Collectors' Eyes

S.M.A.K.

Waarin verschilt de blik van de museumdirecteur van die van de verzamelaar? Tien jaar na het overlijden van Jan Hoet zoeken we naar de gelijkenissen en de verschillen tussen zijn aankoopbeleid en dat van Roger en Hilda Matthys-Colle. Dr. Roger Matthys was een van de oprichters van de Vereniging voor het Museum van Hedendaagse Kunst (V.M.H.K.), een organisatie die ijverde voor een eigen museum en zelf ook kunst aankocht.

Het resultaat is een mooie collectietentoonstelling dat een overzicht biedt van de toonaangevende kunststromingen tussen 1960 en 1990.

Als voorzitter had Matthys veel invloed op het aankoopbeleid van de V.M.H.K. Zijn privécollectie omvatte heel wat kunstenaars die werden tentoongesteld of aangekocht door het museum. Beide collecties zijn dan ook nauw met elkaar verweven en vullen elkaar aan.

Op de bovenverdieping gaat een archieftentoonstelling dieper in op de Collectie Matthys-Colle en op de figuur van Jan Hoet. In de ruimte van de Vrienden van S.M.A.K. kan je een selectie edities ontdekken van kunstenaars die vertegenwoordigd waren in de Collectie Matthys-Colle en werden uitgegeven door de V.M.H.K.

Met werk van Franz West, Bruce Nauman, Daniel Buren, Sol LeWittn Joseph Beuys, Thomas Schütte e.a.

In het kader van de tentoonstelling worden verschillende activiteiten georganiseerd:

• 1 - 31 juli '24: projectie van de film Thank God for the Gift van Luc Vrydaghs. De documentaire brengt de totaalwereld van Jan Hoet tot leven. Een wereld in het teken van kunst, waarin privé en professioneel door elkaar liepen. Doorlopend te zien in de tentoonstelling.

• 1 - 31 augustus '24: projectie van de film De Opening van Julien Vandevelde. Doorlopend te zien in de tentoonstelling.

• Hoogstpersoonlijke rondleidingen door Bruno Matthys, kleinzoon van Roger en Hilda Matthys-Colle en Voorzitter van Vrienden van S.M.A.K., vol anekdotes en persoonlijke verhalen:

• Zondag 15 september om 14:00

• Donderdag 3 oktober om 19:00

• Zaterdag 16 november om 14:00

• Zondag 24 november om 14:00 (in Engels)

• Reserveer via reservation@smak.be

• 21 september '24 om 14:30: DEBAT: The Legacy of Jan Hoet as a Curator and Museum Director. Ann Demeester, Lorenzo Benedetti en Philippe Van Cauteren, drie curatoren die door Jan Hoet ‘gevormd’ zijn gaan in het Engels in gesprek over Hoets intuïtieve benadering van kunst, zijn tentoonstellingen en leiderschap. Reserveer via reservation@smak.be

• 22 september '24 om 14:30: DEBAT: Private Passion, Public Duty. Over de gelijkenissen en verschillen tussen privé-collecties en openbare musea, schenkingen en bruiklenen, en de veranderende rol van mecenaat. Reserveer via reservation@smak.be

tot en met

jan hoetplein, 1