Jean Morette à travers ses petits formats
© MPFAC

Jean Morette door zijn kleine formaten

Museum van Klein Formaat van Hedendaagse Kunst

In juli 2023 verloor het Musée du Petit Format d'Art Contemporain een van zijn meest fervente supporters. Jean Morette (1936-2023) was leraar beeldende kunst aan de voormalige Ecole Normale in Couvin, schilder, beeldhouwer en vurig verdediger van kunst en cultuur, die het museum vanaf de oprichting altijd heeft gesteund.

Gedurende zijn hele carrière heeft Jean Morette altijd geweigerd om zich te beperken tot één genre, in plaats daarvan stond hij op diversiteit in zijn werk. De overgang van schilderij naar beeldhouwwerk, van landschap naar mensfiguur, van miniatuur naar monumentaal, van olieverf naar vetkrijt, van heel klein naar heel groot formaat, is een plezier en een keuze. Zijn werk is een eeuwig heen-en-weer geslinger tussen ingehouden lyriek en hardhandige strengheid. Verschillende thema's doorspekken zijn werk: sport, landschappen, portretten, industrie, kunsttentoonstellingen en fanfares. Mensen en de wereld om hen heen staan altijd centraal in zijn werk.

tot en met

6, rue Bassidaine