DHAM 2024
© DHAM 2024

Fabienne Christyn: Fragmenten van het leven / Martin Dellicour: het bos dat bomen plantte

Durbuy History & Art Museum (DHAM)

De DHAM verwelkomt twee kunstenaars in haar nieuwe tijdelijke tentoonstelling over kunst en natuur. Fabienne Christyn onthult porseleinen sculpturen en installaties. Martin Dellicour presenteert zijn fotografisch werk gewijd aan de landschappen en dieren van het Ardense woud.

Door middel van een veertigtal foto’s, presenteert Martin Dellicour een wild woud dat zich verbergt, waar de mens het alleen met moeite kan betreden: steile hellingen, afgelegen valleien, de duisternis van de nacht en regenachtige dagen. Het doel van dit project is om de onzekere boorden van dit eindeloze toevluchtsoord te verkennen.

Fabienne Christyn van haar kant onthult een wereld vol verbeelding in de vorm van sculpturen en natuurobjecten in originele formaten, die haar visie op de kwetsbaarheid van het leven verweven met zachtheid maar die ook levensvreugde brengen.

De tweewerelden vullen elkaar bijzonder goed aan in de scenografie die het DHAM heeft gecreëerd. De eerste verdieping is gewijd aan de zwart-wit werken van de tweekunstenaars, terwijl de tweede verdieping hun kleurrijke werelden onthult, vooreen totaal van ongeveer honderd te ontdekken objecten.

Terwijl Fabienne Christyns werk in kleur later in haar carrière ontstond, kwam het gebruik van zwart-wit bij Martin Dellicour pas naderhand. Op de twee verdiepingen zijn de twee kruispunten in de ontwikkeling van de carrière van deze kunstenaars dan ook met elkaar verweven.

Ook andere kunstenaars vinden in deze tentoonstelling hun plaats. Keramiste Caroline Pholien is uitgenodigd om haar werk te presenteren, waaronder een serie spijkerbomen en haar kijk op het thema natuur. In de permanente collectie van het museum zijn een vijftiental aquarellen te zien van Marcel Lucas over het thema bomen en de manier waarop ze zijn geëvolueerd doorheen de carrière van de kunstenaar. Tot slot presenteert André Sprumont, een abstracte schilder, een vijftiental recente werken op papier.

• tot en met

Rue Comte Théodule d'Ursel 31