MoMu © MoMu - Modemuseum Antwerpen

5 modieuze musea

13 juni 2024

Van hoepelrokken tot sneakers

Of je nu een shopaholic bent of gewoon niet weet wat je op die ene feestelijke gelegenheid moet aantrekken: deze modemusea zijn ideaal voor je volgende uitstap.

1) MoMu - ModeMuseum Antwerpen: de grootste kleerkast van ons land

Milaan dé modestad? Zeg maar gerust Antwerpen, want al jaren is de stad de thuishaven van succesvolle ontwerpers als Dries van Noten, Ann Demeulemeester of Walter Van Beirendonck. Veel mensen zakken dus al graag eens af naar Antwerpen voor een dagje shoppen. Maar wil je écht mooie stukken zien? Verlaat de Meir dan voor een bezoekje aan het MoMu. Deze gigantische kleerkast, met meer dan 35.000 stuks, toont je mode van Belgische makelij.

Naast de vaste collectie kan je in het museum ook tijdelijke tentoonstellingen meepikken. Zo zijn de schijnwerpers momenteel gericht op de Belgische modefotograaf Willy Vanderperre.

2) Mode & Kant Museum in Brussel: Belgisch talent in de schijnwerpers

Van hoepelrokken uit de 19e eeuw tot Flower Power-kostuums uit de sixties. Elk jaar nodigt het Brusselse Mode & Kant Museum je uit op een tentoonstelling waarin Brusselse en Belgische creaties centraal staan. Zo kan je momenteel het werk van Jules François Crahay (her)ontdekken: een Belgisch genie in haute couture die door de pers vaak met niemand minder dan Christian Dior vergeleken werd.

Wie rond de Grote Markt wandelt, kan er niet naast kijken: souvenirwinkeltjes vol met kant. Brussels kantwerk is door de eeuwen heen razend populair geworden, zelfs tot in de hoogste koninklijke kringen. ‘De Kantkamer’ van het museum neemt je helemaal mee doorheen de boeiende geschiedenis.

Mode & Kant Museum Brussel