Schatten van Vlieg © Sien Verstraeten

6x schatten zoeken in musea

8 augustus 2024

Zet je speurneus op en ga op schattenjacht

Speurneuzen, maak jullie klaar! Deze zomer verstoppen heel wat musea een schat in hun collectie. Kan jij de raadsels oplossen en de geheime schatkist vinden? Neem je (klein)kinderen mee naar een van deze musea met het aanbod van Schatten van Vlieg en Marmaille&Co. Je koters amuseren zich met de zoektocht terwijl jij geniet van de museumcollectie en de lach op hun snoet. Bingo!

Schatten van Vlieg is een zomeractie die kinderen elk jaar op schattenjacht stuurt op honderden culturele locaties in Vlaanderen en Brussel, waaronder musea. Marmaille&Co is een netwerk van 63 Waalse en Brusselse musea die het hele jaar door leuke activiteiten voor gezinnen aanbieden.

1) Met penseel en picknick naar het Permekemuseum (6+)

Na een grondige renovatie kan je deze zomer opnieuw naar het Permekemuseum in Jabbeke, waar je alles leert over Constant Permeke en zijn kunstwerken. Een reeks kijk-, zoek- en doe-opdrachten in het museum en de mooie tuin errond brengen je steeds dichter bij de schat. Hebben jullie hem gevonden? Dan kunnen de kinderen nadien nog hun innerlijke schilder bovenhalen op een tekenplaat van het museum. Of nestel je samen in de tuin voor een gezellige picknick

Permekemuseum
© Yvan Mahieu - Permekemuseum

2) Ga fijnproeven met de ratten in het Riolenmuseum (6+)

In het Brusselse Riolenmuseum daal je af naar het land van het blauwe goud ... water! De vaste bewoners van de riolen, de ratten, nemen je graag mee op sleeptouw. Volg hen door de gangen (met een geurtje) en leer intussen allerlei weetjes over de bijzondere knaagdieren. Wist je dat ratten echte fijnproevers zijn, en dat ze niet zomaar alles eten wat ze vinden?

3) Koken met bomen in het Karrenmuseum (5+)

Kleine kok in huis? Dat kan het Karrenmuseum in Essen wel gebruiken! Karel staat te springen om zijn gerecht met bomen uit te werken (niet te verwarren met bonen). Zijn kookpot hangt al te pruttelen boven het vuur, maar de ingrediënten ontbreken nog. Vinden jullie samen alles om het recept van Karel aan te vullen? Dan kan je niet alleen de schatkist kraken, maar ook te weten komen wat de pot schaft.

Tip: kinderen gaan gratis of voor een kleine prijs naar het museum. Met de museumpas kan je als volwassene ook gratis mee. Koop ‘m hier.

4) Tongtwisters in het Bakkerijmuseum (6+)

Voor de lekkerste schattenjacht moet je naar het Bakkerijmuseum in Veurne. Je wordt er onderworpen aan een heuse smaaktest: van tongtwister tot papillokiller, van smaakspraak tot lekkercheck. Onderweg dompelt het museum je helemaal onder in het leven van de bakker en ook de vernieuwde museumtuin hoort daarbij. Kan jij alle proeven doorstaan? Dan komt de schat misschien wel tevoorschijn!

Bakkerijmuseum