Pashouder test: nieuwe tuin en Rubens Experience in het Rubenshuis

23 augustus 2024

Stephanie mocht in première op bezoek. Dit is haar ervaring.

Stephanie in het Rubenshuis
© Stephanie in het Rubenshuis

Verschillende pashouders hebben een traantje weggepinkt toen het Antwerpse Rubenshuis besloot de deuren te sluiten. De reden: een stevige renovatie. Gelukkig komt er binnenkort een einde aan de kwelling. De kunstenaarswoning blijft nog even gesloten, maar vanaf 30 augustus kan je wel al een stukje van het nieuwe museum bezoeken. Pashouder - en grote fan - Stephanie ging alvast een kijkje nemen en testte de nieuwe Rubens Experience en de heraangelegde tuin voor jou uit.

Poseren als een Rubensschilderij

“De Rubens Experience was echt indrukwekkend en heel interactief”, vertelt Stephanie. “Er was veel meer te zien en te doen dan ik oorspronkelijk dacht, dus zeker niet het klassieke museumbezoek zoals je dat misschien gewoon bent. Het begint met een multimediale show over het leven van Rubens. Dat vond ik heel speciaal omdat de schermen zo impressionant waren en alles zo gedetailleerd was.”

Het was echt indrukwekkend en heel interactief! Zeker geen ‘klassiek museumbezoek’

Stephanie, pashouder

“Nadien kom je allemaal interactieve zones tegen. Bij eentje moest je bijvoorbeeld dezelfde poses proberen aanhouden als de figuren uit Rubens’ schilderijen. Heel tof, maar niet evident! Ergens anders kon je dan weer meedoen aan een kunstquiz en raden welk van de getoonde schilderijen van Rubens was.”

“Er stonden ook interactieve installaties met gaatjes waar je kon doorkijken. Daarin ontdek je op welke Antwerpse plekken er nog Rubens-werken te vinden zijn. Ik heb ze zelfs twee keer bekeken omdat ik ze zo interessant vond! Een van de installaties leerde mij bijvoorbeeld dat een blikseminslag in de Sint-Carolus Borromeuskerk zo’n 39 plafondschilderingen van Rubens heeft vernietigd.”

Rubens Experience