Tsai Ming-liang, Abiding Nowhere, 2023, still
© Film Fest Gent

Tsai Ming-liang - Walker series

S.M.A.K.

Bij de nieuwe editie van Film Fest Gent (09.Okt - 20.Okt.2024) richten S.M.A.K. en het filmfestival samen hun aandacht op het werk van de gevierde Taiwanese filmmaker Tsai Ming-liang met de vertoning van de Walker series, een reeks van tien films die de regisseur tussen 2012 en 2023 maakte.

De Walker series vertrekt van Tsai Ming-liang’s fascinatie voor Xuanzang, de grote monnik uit de Tang-dynastie, die de inspiratie vormde voor de zestiende eeuwse Chinese literaire klassieker Journey to the West. Elk van de films toont een monnik in een indrukwekkende houding met blote voeten, kaalgeschoren hoofd en gekleed in een rood gewaad. Uiterst traag dwaalt hij door grootsteden of specifieke locaties zoals de geboorteplaats van de regisseur.

Met deze poëtische en minimalistische reactie op de koortsachtige hedendaagse wereld verbeeldt de filmmaker ook zijn constante zoektocht naar waarheid. Zelf beweert hij de hoogste mate van artistieke vrijheid te hebben ervaren toen hij de Walker series maakte, omdat het in de films niet om een verhaal gaat en ook niet direct om betekenissen. ‘Het is schilderen’.

tot en met

jan hoetplein, 1