Paula Siebra, Paisagem Belga, 2021
© Charlotte Lauwers

PRESENTS - Private schenkingen aan S.M.A.K.

S.M.A.K.

Er zijn twee manieren waarop de collectie van een museum aangroeit: het museum koopt kunst aan; of het ontvangt schenkingen uit binnen- of buitenland. S.M.A.K. kan de afgelopen jaren rekenen op de generositeit van gulle schenkers om zijn collectie uit te breiden. Naast een ongelofelijke steun voor de groei van de collectie, drukken private schenkingen ook waardering uit naar het gevoerde beleid, en ondersteunen ze de toekomst van het museum.

Met PRESENTS maakt het museum een tentoonstelling met een selectie bijzondere schenkingen van de laatste vijf jaar. Het enige wat deze werken verbindt, is het engagement en de gulheid van de schenkers, die variëren van privéverzamelaars over galeries en estates tot kunstenaars zelf. De beste manier om als museum waardering naar hen uit te drukken, is door de kunstwerken voor het eerst in het museum te presenteren.

PRESENTS toont werk van: Fred Bervoets, Michael Buthe, Peter Downsbrough, Tatjana Gerhard, Ellen Harvey, Anton Henning, Fabrice Hyber, Rashid Johnson, Kim Jones, Jean Katambayi Mukendi, Guillaume Leblon, Werner Mannaers, Xavier Noiret-Thomé, Laure Prouvost, Paula Siebra, Mircea Suciu, Luc Tuymans, Guy Van Bossche, Patrick Van Caeckenbergh, Jan Van Imschoot, Sandra Vásquez de la Horra, Rose Wylie en Cristof Yvoré.

tot en met

jan hoetplein, 1