🔨 Tijdelijk niet beschikbaar
Van zaterdag 22/02/2025 om 22.00 uur tot maandag 24/02/2025 om 08.00 uur is onze website tijdelijk offline wegens onderhoudswerken. We zijn daarna weer helemaal up-to-date en klaar om je verder te helpen. Bedankt voor je begrip!Z33, Huis voor Actuele Kunst, Design & Architectuur
Kleurstoffen zijn overal. Van verf tot cosmetica en kleding, van alledaagse objecten tot je eten en drinken, pigmenten geven letterlijk kleur aan het leven. Helaas is de pigment- en kleurstoffenindustrie een van de meest vervuilende sectoren ter wereld. In de zoektocht naar natuurlijke alternatieven legde Laboratorium – het biolab voor kunst, design en biotechnologie van KASK & Conservatorium in Gent – een hele weg af. Hier bleek melanine een fascinerende piste. In Z33 presenteren onderzoekers, ontwerpers en kunstenaars voor het eerst hun resultaten.
Melanine zit in onze huid en bepaalt onze kleur. Maar wat weinigen weten is dat het pigment ook bij dieren voorkomt en een heel uitgebreid kleurenpalet heeft. Denken we maar aan de vleugels van een vlinder of pauwenveren. Door de structuur in de vleugels waarop het licht breekt, kan je verschillende kleurschakeringen waarnemen. Kunnen deze natuurlijke oplossingen ons helpen in de zoektocht naar minder vervuilende kleurstoffen? Verschillende ontwerpers en kunstenaars gingen aan de slag met deze structurele kleur en tonen voor het eerst hun werk.
“Inspired by nature, made by scientists”
Van petrischaal naar design
Amandine David & Heleen Sintobin, samen met wetenschapper María Boto Ordoñez, leidden het onderzoeksproject aan KASK & Conservatorium en vonden voor hun werk inspiratie in de natuur.
1548 Pennae is een verenkleed van keramieken plaatjes die de nieuwe kleur melanine dragen. Van dichtbij zie je hoe elk stukje de structuur van een kalkoenveer draagt. Dat is geen toevallige vondst, maar een eerbetoon aan een eeuwenoude Maya-traditie, waar de kalkoen een belangrijke rol speelde.
Hoe gedraagt melanine zich op papier? Dat zie je in Entomo Colours, een reeks origami-kevers gebaseerd op bedreigde of uitgestorven soorten in Vlaanderen. Daar waar een traditionele keververzameling bij het verleden stilstaat, vertelt deze collectie iets over de biodiversiteit vandaag. Tot slot brengen ze met Coral Colours de impact van klimaatverandering op de onderwaterwereld tot leven.
“De werken vragen om aangeraakt te worden, maar elke aanraking vernietigt de kleur. Een paradoxale schoonheid.”
Juwelen aan de muur
Zo kan je Ridges 1,2 en 3 van Bram Vanderbeke het best omschrijven. Zijn aluminium wandsculpturen vertonen ritmische lijnen en vangen het licht. Als je beweegt, verandert ook de intensiteit van de kleur en ontstaat er een spel tussen de vorm en de reflectie ervan. De Belgische kunstenares Ann Veronica Janssens toont op haar beurt Future Forms of Beauty, waar ze transparant geribbeld glas bewerkt met een dunne laag synthetische melanine. Als een van de enigen in deze expo past ze de techniek al toe in haar kunst. De Finse Tiina Pyykkinen ondermijnt het traditionele schilderij met Disguised Messages. Haar spiegelende panelen zijn een spel van onthullen en verhullen, waar schaduwen van bomen doorschemeren.
Geometrische verbondenheid
Een zwevende vlieger siert de tentoonstellingsruimte. De kleuren op het oppervlak variëren van blauw en paars, tot oranje en geel. Dimitris Theocharis liet zich hiervoor inspireren door de kleurenpracht van een vliegende zwerm spreeuwen. Voor de vorm baseerde hij zich op een vlieger uit 1907, van Alexander Graham Bell, de uitvinder van de telefoon.
No hard peelings
Humor en vervreemding gaan hand in hand bij de Nederlandse modeontwerpster Marlou Breuls. Daar waar haar rubberen kunstwerk een aaibare menselijke huid benadert, versterkt de metallic blauwgroene kleur een vreemd gevoel. De kopspelden waarmee ze het ophangt, geven het een sinister ongemak, alsof je naar een gevilde mensenhuid kijkt.
Deelnemende kunstenaars en ontwerpers: Amandine David, Ann Veronica Janssens, Bram Vanderbeke, Dimitris Theocharis, Heleen Sintobin, Marlou Breuls, Tiina Pyykkinen
Curator: Annelies Thoelen
Scenografie: Woman Cave Collective
In samenwerking met: KASK & Conservatorium (HOGENT - Howest).
Laboratorium, het biolab voor kunst, design en biotechnologie van KASK & Conservatorium is gespecialiseerd in duurzame kleurproductie. Het onderzoeksproject Ecology of Colour ontwikkelt een kleurenpalet van structurele kleur dankzij nanotechnologie. Op basis van synthetische melanine wordt een kleurfilm ontwikkeld om toe te passen op papier, metaal, keramiek, glas, etc.
Met de steun van Saastamonen Foundation, Finnish Institute Benelux, Suomen Kulttuurirahasto Het onderzoeksproject Ecology of Colour wordt gefinancierd door het Onderzoeksfonds Kunsten van HOGENT.
Geniet van 50% korting op je treinreis!
Dankzij je museumpas krijg je 5 Discovery Tickets van NMBS waarmee je aan halve prijs H/T reist naar de musea van je keuze.