Tinkerstudio Industriemuseum © Tinkerstudio Industriemuseum

5 musea waar je meer mag dan enkel kijken

5 september 2024

Stroop je mouwen al maar op

Een museumbezoek is al lang niet meer alleen maar staren naar statige schilderijen of stoffige potten in vitrines. In deze vijf musea mag je zelf de handen uit de mouwen steken!

1) Archéoparc de Malagne: Stap in de prehistorie

In Archéoparc de Malagne in Rochefort word je teruggeflitst naar de prehistorie. Je bewondert er niet alleen de vondsten uit het verleden, je stapt ook zelf in de schoenen van onze voorouders. Wat dacht je van een spannende mammoetenjacht of een gigantisch doolhof? Voel de natuur onder je voeten op het blotevoetenpad, ontdek de geheimen van een prehistorische boerderij en duik de grot in zoals ze dat héél lang geleden ook deden.

2) Industriemuseum Gent: Van machine naar maakplek

Het Industriemuseum in Gent laat zien hoe het er vroeger aan toe ging in een katoenfabriek. In het oude fabrieksgebouw (het ruikt er nog altijd naar machineolie) nemen ondernemers en arbeiders je mee in een verhaal over mensen en machines, en hoe die onze wereld veranderd hebben. Blijf na je bezoek nog even plakken in de Tinker Studio van het museum: hier ligt een tafel vol materialen klaar om iets nieuws te creëren, te bouwen of te knutselen. Of je nu een ingenieus mechanisme wil ontwerpen of gewoon plezier wil hebben met ambachtelijke technieken, in het Industriemuseum Gent komt de maker in iedereen naar boven.

3) Plugstreet 14-18 experience in Ploegsteert: Word een soldaat in de Grote Oorlog

De Groote Oorlog hebben we (gelukkig) niet meer meegemaakt, maar Plugstreet 14-18 experience in Ploegsteert brengt hem wel héél dichtbij. Ruimte na ruimte word je één met de soldaten van toen. Een korte film en reliëfkaart frissen je geheugen op over de manier waarop het conflict tot stand is gekomen. Nadien sta je oog in oog met gigantische tablets over propaganda, het (over)leven aan het front, humor in de troepen en de verbroedering. Je mag er zelfs naar hartelust op tikken, hoe cool is dat? Sportieve zielen vinden hier ook hun gading, want er zijn wandel- en fietstochten bij de vleet. Of waag je aan een Cluedospel in het naburige bos en ontmasker de moordenaar van Kolonel Smith.

4) Mudia in Redu: Klassieke kunst op een niet-klassieke manier

In Mudia reis je door de geschiedenis van de kunst en verken je wel 50 verschillende artistieke stromingen vanaf de renaissance tot vandaag. In dit museum gaat dat er net iets anders aan toe dan je van een kunstmuseum gewoon bent: met (digitale) spelletjes! Interactieve schermen, quizzen en zelfs een schilderij van de Nederlandse renaissanceschilder Jeroen Bosch waar de figuren tot leven komen wanneer je ze aanraakt. Op een speelse manier word jij een echte kunstkenner.

5) Regionaal Archeologisch Museum in Maaseik: Duik in de geschiedenis

In het Regionaal Archeologisch Museum in Maaseik is geschiedenis allesbehalve saai. Hier worden jong en oud ondergedompeld in het verleden via digitale media en stripfiguren. En dat is nog niet alles: in de ontdekkingskelder kunnen kinderen op een interactieve manier kennismaken met (pre)historische ambachten. Laat je creativiteit de vrije loop door zelf een pijl te maken, een maliënkolder aan te trekken, je te schminken met oker of een koperen ring te smeden.

1 pas, 244 musea

Zin om hier je handen uit de mouwen te steken? Met de museumpas bezoek je deze musea en 240 andere zo vaak je maar wil. Een heel jaar lang. Bovendien profiteer je van allerlei Extra voordelen, zoals korting op treintickets. Ook zin in een jaar vol verrassende uitstappen?

244 musea

Je kan meteen elk van onze musea binnenwandelen voor een bezoek. Niet 1 keer, maar zo vaak je maar wil!

Ontdek alle musea

306 tentoonstellingen

Bovendien kan je ook gratis of voor een kleine meerprijs unieke tentoonstellingen bezoeken in onze musea.

Ontdek alle tentoonstellingen

1 museumpas

Dit alles met slechts 1 pas. Vraag ernaar in een van onze musea of bestel hem hier.

Koop de museumpas