Joey in 't Grom © Hond Joey in 't Grom

Bezoekjes met viervoeters: 10 musea waar je hond welkom is

4 oktober 2024

In deze musea is het iedere dag ‘neem je hond mee naar het museum’-dag

“Welke musea kan ik met mijn hond bezoeken?” is misschien wel de meest gestelde vraag die we krijgen. Haal de leiband maar uit, want hier kan je samen met je trouwe viervoeter wat cultuur opsnuiven. Fijne Werelddierendag!

Je hond is welkom op deze plekken, maar het is aan jou om te bepalen of jouw hond rustig genoeg is voor een museumbezoek. Wanneer het erg druk is, kan het museum alsnog een bezoekje met je hond weigeren.

1) Het Aardbeimuseum in Wépion

In het Aardbeimuseum van Wépion ontdek je alles over de wereld van de aardbei, van geschiedenis en gastronomie tot kunst en folklore. Na je bezoek kun je genieten van een proeverij met aardbeienlikeur en sap. Ook de tuin met klein fruit is een bezoek waard. En het beste van allemaal? Je hond mag, mits aangelijnd, gewoon mee naar binnen!

2) Het Openluchtmuseum Bokrijk in Genk

Bokrijk neemt je mee op reis door het verleden. Elk museumdeel werpt een unieke blik op onze recente geschiedenis. In het deel ‘Kempen’, bijvoorbeeld, zie je vaklieden aan het werk terwijl je in Haspengouw het plattelandsleven van 1900 zelf beleeft. Je kwispelende maatje mag bijna overal mee, met uitzondering van enkele plekken zoals het dierenerf. Voor de honden die nog energie over hebben, is er een hondenlosloopweide. Daar kan je viervoeter naar hartelust crossen zonder leiband.

Bokrijk met hond
© Bokrijk

3) Het Museum van het Klein Formaat in Nismes

Klein, maar fijn: dat is het motto van het Museum van Klein Formaat. Hier ontdek je een indrukwekkende collectie van meer dan 4.500 hedendaagse kunstwerken, allemaal kleiner dan een A4'tje. Je hond daarentegen moet gelukkig niet kleiner zijn dan een A4’tje. Kleine én grote exemplaren zijn doorheen het hele hele museum welkom aan de leiband. De rustige sfeer in het museum maakt jullie allebei vast helemaal zen.

Museum van Klein Formaat