Michiel Devijver - Huis van Alijn © Michiel Devijver - Huis van Alijn

De 7 leukste museum-uitjes tijdens de herfstvakantie

18 oktober 2024

Want er is meer te doen dan workshops met pompoen

Ah, herfstvakantie. Dwarrelende blaadjes, griezelige pompoenen, modderige wandelingen en … gezellige museumuitstappen. Warm je op in een museum terwijl je verandert in een superheld, je kookkunsten ontdekt als chef-kok of op schattenjacht gaat in mysterieuze rioolgangen. Van deze zeven uitjes word je vast blij.

1) Chef-koks gezocht in het Huis van Alijn (Gent)

De nieuwe expo in het Huis van Alijn in Gent, Ja Santé, gaat over gezondheid en hoe mensen daar vroeger naar keken. Kinderen mogen in het museum op zoek naar een gezond recept: leer de voedingsdriehoek kennen, zorg dat je fit in de keuken staat en verzamel alle ingrediënten. Word jij de nieuwe chef-kok van het museum?

2) Spelen in het nieuwe Speelgoedmuseum (Mechelen)

Musea te saai voor kinderen? Het Speelgoedmuseum in Mechelen bewijst voor eens en altijd het tegendeel. Stap in het grote museumspel met je persoonlijke polsbandje. Daarmee spaar je punten en beluister je interessante verhalen over spel en speelgoed van vroeger en nu. Oefen je speelskills in een zaal vol speelgoed: een topspeler word je immers niet vanzelf!

© Speelgoedmuseum Mechelen

3) Op schattenjacht in het Riolenmuseum (Brussel)

Heb je er al eens bij stilgestaan wat er gebeurt na een regenbui? En hoort regenwater wel thuis in de riool? De expo Na regen komt… in het Riolenmuseum geeft je een antwoord op deze en vele andere vragen. Klim met je hoofd in de wolken en ontdek de effecten van regen op de hoofdstad. Wees de ratten tijdens je bezoek te slim af en ga op zoek naar de rivierschat. Vind je weg door de rioolgangen en ontdek het museum via spelletjes en raadsels met de hele familie.

4) De wereld van Lucy McKenzie in Z33 (Hasselt)

In Z33 in Hasselt kan je nu naar de werken van de Schotse kunstenaar Lucy McKenzie gaan kijken. Ze speelt graag met de grenzen tussen wat verzonnen en wat echt is, en gebruikt daarbij materialen en stijlen van vroeger en nu door elkaar. Met een speciaal familieparcours stap je binnen in de speelse wereld van Lucy. Is wat je ziet echt of niet? Is het oud of nieuw? De opdrachten in het Super Magazine helpen je op weg.

5) Superheld/superheldin voor één dag in het BELvue museum (Brussel)

Belgen zijn trots op hun bier en chocolade, maar nog het meest op hun superhelden. Denk maar aan René Magritte, Sandra Kim of de Rode Duivels. Maar geen enkele superheld kan elke dag het beste van zichzelf geven. Neem jij voor één dag hun cape over om echte heldendaden te volbrengen? Ga de uitdaging aan in het BELvue museum en laat je verrassen door de rijke geschiedenis van België. Elke held wordt beloond met een echte medaille!