Museum voor families © museumPASSmusées / Martin Corlazzoli

Een droommuseum voor families? Zo ziet dat eruit

5 september 2024

6 criteria voor een geslaagd bezoek

Een museum waarin teddyberen je gidsen en je een glijbaan neemt in plaats van een trap. Klinkt dat niet geweldig? Of hoeven we het niet zo ver te zoeken? We vroegen aan families wat dat nu juist is, een familievriendelijk museum. Deze 6 criteria zijn het resultaat - herken jij ze ook?

Vind een familievriendelijk museum in je buurt

Zin om op pad te gaan met een kleine museumbezoeker? Spot het blauwe vlekje, want in die musea mag er gerust gesmost worden. Het vlekje kwam tot stand met de hulp van heel wat enthousiaste families die verschillende musea inspecteerden. Ondertussen zijn er al meer dan 20 musea officieel goedgekeurd door en voor kinderen.

1) Je voelt je meteen thuis

Een plek waar je geen boze blikken krijgt wanneer je kinderen zich krijsend op de grond gooien - of net wanneer ze iets te hard kirren van plezier. In een familievriendelijk museum mag je lawaai maken, net zoals thuis. Door de ruimte crossen en snel een halve banaan naar binnen spelen (om de eerder genoemde crisis te vermijden) kan hier perfect.

Het museumpersoneel speelt daarin een essentiële rol. Als kinderen mochten kiezen, dragen museummedewerkers allicht een teddyberenkostuum, maar een vriendelijke glimlach is eigenlijk het allerbelangrijkste.

2) Je weet wat je te wachten staat

Gaat dit wel ons ding zijn?” - 100% zeker ben je nooit, maar een droommuseum geeft antwoord op alle mogelijke vragen die door je hoofd spoken. Je weet wát er te doen is, hoe lang dat duurt, voor welke leeftijd het is, of je buggy mee door de zalen kan en of er een ruimte is om rustig je lunch op te smullen. Wat dan precies de aandachtsspanne van je kleine museummaatje is, moet je wel zelf inschatten.

Museum Plantin-Moretus